06 - 4668 9690 info@chi-balans.nl

Hoe vol plan jij jouw dag?  Lukt het jou goed om de focus te houden op waar je mee bezig bent of ben je snel afgeleid.  Een to-do lijstje kan helpen. Beginnen met op een rijtje zetten wat je allemaal moet doen. Maar soms is die lijst zo groot dat de moed je in de schoenen zinkt.  En daarnaast hebben we de neiging om te denken dat we meer doen in een dag dan dat we echt aan kunnen.  En het gekke is dat dat over een grotere periode (bijvoorbeeld één of twee jaar) juist anders om is. Dan doen we meer dan we denken en verwachten.

Maar eerst vandaag, met veel te doen. We zijn minder productief als we veel grote dingen op ons takenlijstje hebben staan. Sowieso schijnen we meer dan 7 grote taken niet meer te overzien.  Daarom is het handig om je taken te splitsen in kleinere stukken. Door dingen stap voor stap te doen, krijg je meer gedaan in minder tijd. En als je het kleiner maakt, kan je het ook makkelijker inplannen.

Want ga jij meteen doelgericht aan het werk. Of komt er steeds mail tussendoor, of eerst maar even dat telefoontje. En hoe stond het ook al weer met …..  Uitstel en afleiding om vooral nog even niet te hoeven beginnen aan je echte werk. Als je taak te groot is, weet je soms ook niet waar je moet beginnen. Dus opnieuw, maak het kleiner. Kleinere taken zijn beter haalbaar en dat maakt dat je sneller de motivatie kan opbrengen om het ook echt te doen. Je ziet immers resultaat van je tussenstappen.

Resultaat waarvoor je jezelf mag belonen. Schenk lekker een kop thee of koffie voor jezelf in of neem een appel. Even ontspannen en genieten van de voldoening dat je iets hebt afgerond. Even stil staan bij dat goede gevoel dat dat je geeft. Want laten we eerlijk zijn, wat is er fijner dan tevreden terug kijken op het werk dat je verricht hebt. Door bewust te genieten van je werk en het resultaat en het goede gevoel, geeft dat weer energie en motivatie. Nu er iets van je lijstje afgevinkt is, kan je weer verder aan de volgende stap.

Toch kan het soms knap lastig zijn om geconcentreerd en met focus aan het werk te gaan.  Dan kan het helpen om met behulp van een visualisatie een focus-oefening te doen. Soms denk ik er niet aan of gun mezelf er de tijd niet voor. Stom want mijn ervaring is dat het me echt tijd oplevert. Ook eens proberen? Hieronder vind je een oefening.


Focus-oefening
Voor je gaat beginnen, ga je zitten achter je bureau of een andere plek.
Er is zoveel te doen, denk aan al die dingen die je wilt doen
en alle kleine tussendoor klusjes die er zijn.
Er is zoveel en dat geeft onrust en stress.

Doe je ogen dicht. Haal drie keer diep en rustig adem.
Laat je gedachten tot rust komen door je ademhaling te volgen.
Richt je aandacht op die ene taak die je nu het eerst wilt doen.
Zie het jezelf doen met plezier en ontspanning.
Voel de focus in je lichaam en de energie waarmee je afgestemd bent op je werk.
Zie voor je hoe je er van geniet om zo geconcentreerd te werken
en ook de voldoening die het geeft om deze taak af te ronden.
Je weet dat je dit kunt! Heerlijk om op deze manier te werken,
wat een rust geeft dat. En je geeft nog extra aandacht aan het plezier
en het gevoel dat het je geeft als je je taak afgerond hebt.
Je voelt je TROTS – BLIJ – VOLDAAN.
Dit is de spirit, zo wil je werken.
Als je klaar bent met de visualisatie haal je weer diep adem en open je je ogen.
Daarna ga je meteen aan het werk.
Veel werkplezier.

In NO-TIME minder stress

 

Ben je ook klaar met al die stress?

Wil je meer rust in je leven en ruimte in je hoofd?

Heb je behoefte aan praktische tips die je

makkelijk kunt toepassen? 

 

Je kunt NU starten.

Vul hieronder je naam en email in

en ontvang de GRATIS tips.

Gelukt. Dankjewel voor het aanvragen.