06 - 4668 9690 info@chi-balans.nl
wensen voor een Happy Mind

Wat zou je écht willen veranderen?

Januari, een heel nieuw jaar ligt voor je, een heel jaar dat je weer mag invullen. Soms voelt het een beetje alsof je weer opnieuw mag beginnen. En dat doen we vaak ook. We tellen de jaren; aan het eind van het jaar blikken we terug en dan kijken we vooruit naar het nieuwe jaar dat nog oningevuld voor ons ligt.

Kijk maar eens in de media hoeveel terugblikken er zijn. Alles van het afgelopen jaar passeert de revue. En zelf kijk je ook vaak even terug naar wat je allemaal hebt meegemaakt het afgelopen jaar. Soms hoor je iemand verzuchten, “nou, het was me het jaartje wel” of een ander is enthousiast over alles wat bereikt is. En vervolgens de plannen en ideeën die je hebt voor het komende jaar. Waar je allemaal mee bezig bent en wat je graag wilt veranderen of bereiken.

Hoe kijk jij terug?

Zie je de diepte of de hoogtepunten van het jaar. Waar ben je het meest mee bezig. Wat is er wel en niet gelukt en wat zou je heel graag écht willen veranderen.

Vaak zijn er dingen die we willen veranderen, wensen zijn er altijd wel. Het nieuwe jaar is natuurlijk een  heel goed moment om iets te gaan veranderen. Een nieuw jaar, een ijkpunt, het maakt het makkelijker meetbaar. Als we echter een week of twee verder in het jaar zijn, kan je ongemerkt nog steeds alles hetzelfde doen als eerst. Je leven gaat verder alsof er geen nieuw jaar is, maar jij wilt nu echt iets veranderen.

Hoe pak je dat aan?

Bij verandering is het goed om je af te vragen hoe belangrijk het voor je is. Is de verandering alleen mooi meegenomen dan zal je je minder inzetten dan wanneer je het écht belangrijk vindt. Iets wat je echt belangrijk vindt dat zet je op je agenda, daar ben je bereid aan te werken en je voor in te zetten.

Vaak weet je wat je niet wilt en dat is hetgeen dat je wilt veranderen. Veel makkelijker is om eens te kijken hoe je het wel zou willen, dus zet het om in een positieve actie. Daar kan je veel doelgerichter aan werken. Zo wordt minder televisie kijken bijvoorbeeld meer lezen of vaker een spelletje doen. 

Weet dat je iets niet altijd makkelijk in één keer kunt veranderen.
Je gewoontepatronen loeren om de hoek. Dus heb jij je voor genomen minder te snoepen en zit je opeens met een reep chocola bij je thee. Wees dan niet boos of teleurgesteld, maar lach er om dat je er weer even ingetrapt bent. Geniet van de chocolade in je mond en stop de rest weer terug in de kast. En pak vervolgens het stuk fruit dat je eigenlijk had willen eten.

Wil je meer bewegen of vaker naar buiten. Reserveer daarvoor dan echt een plek in je agenda. En als je het samen met iemand doet dan motiveer en stimuleer je elkaar. Ook sla je minder snel een keertje over als je iets met een maatje onderneemt. Je hebt het immers afgesproken.

Wil je positiever zijn? Kijk dan iedere avond of één keer per week op een vast moment terug naar alle leuke en fijne dingen die er die week zijn gebeurd. Voel je dankbaar en blij en geef er bewust aandacht aan. Als je dat regelmatig doet dan zal je merken dat er veel meer positieve dingen zijn dan je dacht. Dat gaat ook om kleine dingen, misschien wel juist om kleine dingen. De grote dingen die weet je wel, maar kleine momenten zijn er ook. Heb je bijvoorbeeld nog gelachten die dag, is er een leuke ontmoeting geweest of heb je heerlijk genoten van de zon op je gezicht.

Wil je trots zijn op jezelf? Kijk i.p.v. wat je allemaal nog moet of wilt doen eens naar wat je allemaal bereikt hebt. Heb je je planning gehaald? Zijn de boodschappen in huis? Heb je je voornemen gedaan? Heb je het gezellig in huis?

Dus kom weer even terug bij jezelf. 

Wat wil je nou écht veranderen?
Bedenk hoe je het wilt aanpakken en maak een plan.
Is het iets wat je niet meer wilt of wat je juist wél wilt!

  • Kun je het inplannen
  • Kan je het samen doen of kan je anderen om steun vragen
  • Wees trots op jezelf als je het op de nieuwe manier doet
  • Wees mild als het een keertje niet lukt
  • Beloon jezelf om je inspanning

Doe het voor jezelf, omdat jij het belangrijk of fijn vindt. Zo heb je veel meer kans van slagen want je merkt zelf het verschil en wat het voor je doet en daar wordt je blij van. Neem het niet voor vanzelfsprekend aan en waardeer je inspanning.
Meer weten? Kijk dan bij het Happy Mind aanbod.

Als je er zo mee om gaat bereik je veel meer.
En geniet er van. Ik wens je veel succes!

In NO-TIME minder stress

 

Ben je ook klaar met al die stress?

Wil je meer rust in je leven en ruimte in je hoofd?

Heb je behoefte aan praktische tips die je

makkelijk kunt toepassen? 

 

Je kunt NU starten.

Vul hieronder je naam en email in

en ontvang de GRATIS tips.

Gelukt. Dankjewel voor het aanvragen.