06 - 4668 9690 info@chi-balans.nl

Mij overkomt het regelmatig. Dat er iets gebeurt en dat ik daarvan in de stress schiet. Shit, heb ik dat? Schiet er door mijn hoofd en ik voel ongeloof. Dit is toch niet waar. Soms blijf ik daar een tijdje in hangen en nee, dat is geen fijn gevoel en het levert me ook helemaal niets op. Totdat ik besef dat deze stress voorkomt uit angst, omdat dingen anders gaan dan ik verwacht of graag zou zien. 

Als ik merkt dat ik reageer vanuit angst kan ik eruit stappen. En vervolgens een nieuwe keuze maken om anders te reageren. Vanuit begrip of liefde bijvoorbeeld en dan komt de rust in mijn lijf terug. Het helpt om afstand te nemen van wat er gebeurde, en wat ik toch niet meer kan veranderen. Dus het blijven herkauwen vergroot de stress alleen maar. Ik schiet er niets mee op. Erger nog, ik maak mezelf er klein mee. Door bewust afstand te nemen van dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat dit toch de bedoeling niet was en mijn gevoel van verontwaardiging lekker aanwakkert, zet ik de groeiende stroom van negatieve gedachten stop.  

Een stroom van negatieve gedachten, ja. Want we herkennen het allemaal. Deze gedachten roepen namelijk met gemak andere negatieve gedachten op. Het laatje in mijn hoofd wordt met gemak opengetrokken, het laatje met herinneringen die me ook een rotgevoel gaven. En zo wordt het gevoel groter en groter.
Maar daar heb ik helemaal geen zin in, dus die la doe ik heel bewust en krachtig weer dicht. en dan ga ik me op andere gedachten richten. Gedachten die me energie geven en er voor zorgen dat ik een positief gevoel krijg, over mezelf of over de gebeurtenis.  

Zou jij dat  ook willen?
Als je geen zin hebt om door te lopen met stressvolle en energievretende gedachten, kan je de volgende oefening doen. 

Zoek even een rustige plek of moment op voor jezelf. 
Als je in de gelegenheid bent sluit je ook je ogen. 
Haal drie keer heel diep adem door je neus en adem rustig en langzaam uit door je mond. Je merkt dat met het uitademen er een verschuiving in je lichaam plaats vindt en je de spanning steeds een beetje mee kunt uitademen. 
En dan je gedachten. Zeg STOP ik heb geen zin om me met deze negativiteit bezig te houden, ik ga me richten op liefde.
Verleg je aandacht naar je hartgebied. Dat is makkelijker als je je hand er op legt.
Voel hoe je ademhaling je hand op je hart beweegt.
Merk op hoe het warm wordt onder je hand. 
Stel je voor dat je je hartenergie, liefde, kunt sturen.
En dat de energie met je hart als centrum door je hele lichaam stroomt.
Als een warme gloed trekt het door je hele lichaam.
Het geeft je rust en vertrouwen en je komt weer tot jezelf. 
En je weet; het komt goed het waren maar gedachten en wat het ook is het gaat weer veranderen, ook dit gaat voorbij. Shit happens.
En dan  besluit je de negatieve energie/gedachten los te laten en je er niet meer mee te verbinden.
Je richt je aandacht op de rust en het vertrouwen dat je voelt als je zo contact maakt met je lichaam. En met dat fijne gevoel ga je weer verder.

In NO-TIME minder stress

 

Ben je ook klaar met al die stress?

Wil je meer rust in je leven en ruimte in je hoofd?

Heb je behoefte aan praktische tips die je

makkelijk kunt toepassen? 

 

Je kunt NU starten.

Vul hieronder je naam en email in

en ontvang de GRATIS tips.

Gelukt. Dankjewel voor het aanvragen.